Uppdaterad: 04/25/2023

Så här jobbar vi med SEO

Grundläggande SEO är enkelt, nästan vem som helst kan göra det.

Det är bara att skriva lite om ett ämne och nämna nyckelordet organiskt några gånger, installera Yoast eller Rank Math och följa instruktionerna. Simple as that... Eller?...

I denna artikel får du veta hur vi främst jobbar med sökmotoroptimering. Givetvis arbetar vi även på andra sätt beroende på situation till situation.

Det bästa materialet

Det är ganska logiskt hur sökmotorerna fungerar. Syftet är att leverera det bästa materialet till själva sökintentionen. När någon söker på t.ex. sökordet: "Webbdesigner i Sundsvall" så kommer sökmotorn att utifrån sina algoritmer att visa de bästa sökträffarna som sökmotorn anser.

"Content is The King, Link is The Queen"

Vissa brukar säga "Content is The King, Link is The Queen" där man syftar på att innehåll och bakåtlänkar är viktigast. Det stämmer förvisso såklart men det finns många olika parametrar som spelar in för att en webbsida ska dominera sökresultaten.

1. Så här jobbar vi med SEO

Som nämnt ovan är det flera olika parametrar som spelar sin roll för att en webbsida dominerar sökresultaten. Såhär jobbar vi med SEO och till att börja med så är kvalitet vårt ledord under hela processen.

1.1 Due Dilligence / Företagsbesiktning

Efter att vi tagit del av kundens önskemål sätter vi igång med något som kallas för Due Dilligence. Det är helt enkelt en företagsbesiktning där vi samlar in och analyserar information om företagets webbplats för att utvärdera dess tillstånd eller "skick".

Denna besiktning innehåller en rad olika analyser för att utvärdera riskerna, fördelarna och den potentiella avkastningen på investeringen som övervägs.

1.2 Site Audit och Teknisk SEO

Med hjälp av våra verktyg begär vi ut en uttömmande rapport på hur webbplatsens tekniska SEO ser ut. Denna rapport tar fram webbplatsens hälsa och vad som behöver göras för att säkerställa ett stabilt grundfundament.

Den tekniska sökmotoroptimeringen handlar om att optimera olika tekniska rankingfaktorer som hastighet, säkerhet, indexering och mobilvänlighet m.m.

1.3 Sökordsanalys

Vi använder oss av en av de främsta SEO-verktygen till att genomföra sökordsanalyser för att ta reda på sökvolymer och hur konkurrenskraftiga dom där. Detta ger oss underlag för hur vi ska utforma/optimera landningsidornas innehåll och uppskatta ett potentiellt trafikflöde.

1.4 On-page SEO

On-page SEO är all optimering som sker på en specifik webbsida. Vi analyserar och optimerar innehållet på alla webbsidor som skall optimeras tillsammans med SEO Copywriting och SEO Content.

1.5 Off-page SEO

Off-page SEO är all "optimering" som sker utanför webbplatsen. En Off-page SEO-analys handlar bl.a. om att ta reda på vilka bakåtlänkar konkurrenterna använder sig av.

Optimeringen går ut på att plocka ut och använda sig av de bästa länkarna som konkurrenterna använder men även andra länkar som är av värde.

1.6 Konkurrensanalys

Konkurrensanalysen handlar om att se hur konkurrenterna byggt sina webbsidor och hur dom arbetat med SEO. Detta ger underlag till att ta det som är bra och förbättra det utan att inkräkta på immaterialla rättigheter.

1.7 PageSpeed Insights

PageSpeed Insights är en gratistjänst av Google som vi använder oss av för att analysera och optimera en webbplats prestanda och andra faktorer som tillgänlighet och SEO.

1.8 W3C Validation

W3C Markup Validator är en gratistjänst vi använder oss utav för att ta reda på specifika webbsidors HTML koder för att avgöra om de följer formateringstandarder och åtgärda felkoder.

2. SEO-strategi för att dominera sökresultaten

När analyserna är genomförda sätter vi upp en SEO-strategi. Därefter informerar vi kunden om vad vi har gjort och delger vår SEO-strategi om vad som behöver göras för att kunna dominera sökresultaten.

Vi förstår att mycket kan låta som grekiska. Men! Det finns inga dumma frågor. Under alla våra år i branschen har vi gjort vårt yttersta till att förklara och väckt många "Aha!" upplevelser. Det är ganska logiskt hur SEO fungerar men alla facktermer och akronymer gör det snurrigt.

3. Månadsrapporter och CRO (konverteringsoptimering)

Varje månad tar våra kunder del av sin skräddarsydda månadsrapport där dom kan följa utvecklingen av sin webbplats och se vilka positioner deras nyckelord har i sökresultaten.

Med hjälp av en månadsrapport blir det enklare analysera webbplatstrafiken och hur besökarnas beteende ser ut på en webbplats. Vilka sidor som har flest besökare, hur lång tid dom är inne på sidorna och hur avvisningsfrekvensen ser ut m.m.

Utifrån insamlad data kan vi se vad som behöver förbättras för att kunna öka trafiken och konverteringen även kallat CRO som står för Conversion Rate Optimization.

Månadsrapporten ger förstås också värdefull information till utformning av kampanjer m.m.

SEO är ju "inte barra".. Så att säga..

Som du kanske förstår kring citatet "Content is The King, Link is The Queen" så handlar det om flera saker än bara det. Speciellt när det handlar om konkurrens kring nyckelorden. Därför väljer företag att teckna SEO-avtal där en SEO-specialist arbetar löpande med sökmotoroptimering.

Inte nog med det så är det fler saker att hålla kolla på. Som t.e.x att Google genomför en rad olika algoritmuppdateringar som man behöver ha koll på för att man inte tappa sina positioner. Även konkurrenterna behöver man hålla koll på.

Vanliga frågor och svar

Här nedan listar vi några vanliga frågor och svar kring SEO och SEM.

Vad är SEO och hur fungerar det?

Vad kostar SEO?

Säg hej
cross