Uppdaterad: 02/01/2024

Hur kommer jag igång med SEO?

WordPress är den ledande plattformen för att optimera webbplatser för högre sökmotorranking.

Vill du komma igång med SEO på din WordPress webbplats? Med rätt strategi och verktyg kan du se till att din webbplats når toppen på första sidan på Google och andra sökmotorer. I det här blogginlägget utforskar vi grunderna i WordPress SEO (On-page) och hur du kan komma igång med din SEO-strategi.

Installera ett SEO-plugin

Att komma igång med SEO i WordPress är relativt enkelt. Först måste du installera och aktivera ett SEO-plugin. Som Yoast eller Rank Math dessa är gratis och har många användbara funktioner. När pluginet är aktiverat behöver du konfigurera inställningarna för att bäst passa dina behov.

Skapa artikel/sida eller optimera befintlig

Efter att du har installerat och aktiverat SEO-pluginet kommer du att kunna se direkt vad som behöver göras för att sökmotoroptimera din webbsida. Nedan listar vi hur det går till på ett enkelt och kortfattat sätt i att sökmotoroptimera en webbsida.

  1. Gå in och redigera en undersida eller skapa en.
  2. Lägg in fokusnyckelord som du vill fokusera på.
  3. Följ listan och åtgärda punkterna så gott du kan. Vid sidan av varje punkt kan du läsa vad punkterna betyder.
  4. Återupprepa detta på alla undersidor.

Att tänka på vid sökmotoroptimering

Det viktigaste är att webbsidan är relevant till nyckelordet du vill synas på. Sidan behöver vara av hög kvalitet och med tilltalande rubriker och brödtext för att tjäna besökarens sökintention på bästa sätt. Lägg gärna till några optimerade bilder och några vanliga frågor och svar. Andra viktiga saker är att sidan ska vara användarvänlig och snabb att ladda.

Meningen med rubriker och hierarki

Rubriker (som h1, h2, h3, h4, h5, h6) används till att snabbt informera vad läsaren kan vänta sig i brödtexten. Tillsammans med några underrubriker är syftet att skapa en logisk hierarki

T.ex:
H1 - Information om Astrid Lindgren

H2 - Vem är Astrid Lindgren?

H2 - Vilka filmer har Astrid Lindgren gjort?

H3 - Barnen i Bullerbyn

H4 - Norrgården

H5 - Lisa och hennes bröder Lasse och Bosse

H6 - Lisa

H6 - Lasse

H6 - Bosse

Och så vidare.

Den interna länkningen

Det är viktigt att internlänka mellan sidorna så att läsaren kan fördjupa sig inom olika ämnen eller ta sig vidare till relaterade ämnen. Inte bara är det bra för läsaren men också för sökrobottarna.

Konverterande text för högre avkastning

När det kommer till att skapa innehåll där syftet är att konvertera leads till kunder så pratar man om SEO Copywriting. Man använder sig flitigt av en akronym som kallas för AIDA som står för attention, interest, desire and action. Vilket betyder att skapa uppmärksamhet med en stark rubrik, bygga ett intresse kring en tjänst eller produkt till att sedan skapa ett begär. Slutligen har man en call to action som kan vara en köp knapp eller skriva upp sig på ett nyhetsbrev.

Att klättar i sökresultaten kan ta lång tid

Att klättar i sökresultaten på nyckelord som inte har en stor sökvolym eller konkurrens är ganska så enkelt medans nyckelord med hög sökvolym och konkurrens är en helt annan historia. Det kan ta upp till flera månader till över ett år för att se förbättringar.

Såhär kan du skynda på processen

Genom att välja ut bra sökord med relaterade sökord som du implementerar i textinnehållet tillsammans med längre sökfraser och optimerade bilder kommer du långt. Om du använder WordPress är ett SEO plugin att föredra som ger dig en bra överblick på vad som behöver göras.

Med hjälp av Google Search Console kan du begära indexering för en snabbare genomsökning av en webbsida som precis uppdaterats eller publicerats.

Andra tips på hur du skyndar proccessen

  • Få andra webbplatser att länka till din webbplats kommer ge din sida auktoritet som fungerar som en rekommendation. Det bästa är om bakåtlänkarna är av hög kvalitet.
  • Att skapa omfattande artiklar kring ett ämne som interlänkas till relaterade ämnen/undersidor indikerar på expertis inom ditt område. Även kallat "Topical Authority".
  • Se till att webbplatsen laddas snabbt och erhåll gröna siffror för mobila enheter i Googles egna analysverktyg: PageSpeed Insights.

Varför anlita SEO-specialist eller SEO-byrå?

Med hjälp av ovanstående information har du en god grund för hur du sökmotoroptimerar din webbplats. Det handlar främst om att skapa högkvalitativa artiklar/sidor som tjänar besökarens sökintention tillsammans med relaterade nyckelord och fraser. Det ska vara enkelt för både människor och robottar att förstå vad sidan handlar om.

En tidskrävande process

SEO är en metodisk process som nästan alla kan göra men är något tidskrävande då det i princip inte finns något stopp i vad man kan göra till att förbättra sina positioner. Denna artikel handlade om On-page SEO som innebär att man optimerar en webbsida. Andra delar av SEO är Off-page SEO där det handlar om att få andra webbplatser att nämna sin webbplats eller undersida. Den tredje delen av SEO är Teknisk SEO och den handlar om att säkra ett stabilt fundament så att webbplatsen erhåller en hög sidhälsa.

En specialist erhåller alla nödvändiga verktyg

Att anlita en specialist är ett bra val om man inte känner att man har tiden att utföra SEO samt lära sig om ämnet. En specialist erhåller alla nödvändiga och kostsamma verktyg som behövs för att utföra arbetet på bästa sätt. Denne håller sig också uppdaterad på vad som händer i branschen som är snabbt ombytlig.

Risker med att anlita SEO-specialist eller byrå

Att anlita en SEO-specialist eller byrå medför en del risker. I den här artikeln informerar vi dig om vad som kan vad vara bra att känna till när man anlitar någon att ta hand om SEO.

Säg hej
cross